(FECC-Pastoral) Aquest dimecres
ha tingut lloc la presentació en línia de la propera edició de l’Escola de
Pastoral (EdP en endavant) pel proper curs 2020-2021, que serà ja la tretzena.
Es tracta d’una formació dirigida pel Departament de Pastoral de l’Escola
Cristiana amb el reconeixement i suport de la Facultat de Psicologia i Ciències de l’Educació i de
l’esport, Blanquerna, de la URL, sota el títol d’Expert en Pastoral Educativa. Més enllà de les
característiques tècniques del curs, que es poden trobar al web de
formació de l’Escola Cristiana, s’han remarcat alguns trets que fan
d’aquesta EdP una aposta imprescindible per les escoles cristianes a través
dels següents punts.
Una formació per una acció evangelitzadora integral i integradora.
L’EdP no es presenta com una
formació integrista, o exclusiva, per agents de pastoral que actuïn con mers
canals de replicació de continguts d’identitat institucionals. Així i tot, sí
que es tracta d’una formació integral pel seu caràcter de transversalitat, que
engloba tant les diferents etapes educatives com totes les persones que actuen
al centre. També és una formació integral en tant que cerca ser una experiència
personal que vagi més enllà de l’adquisició d’uns coneixements i destreses, per
això es plantegen “sortides de camp” i es demana als participants que els
dimecres de tot el curs escolar quedin reservats per fer una immersió plena en
la formació i treure’n el màxim profit personal. Finalment, es tracta d’una
formació integradora en tant que reverteix molt positivament en el quotidià i
el saber fer dels agents de pastoral escolar, així com el saber estar atents a
les necessitats més properes del personal dels centres, amb especial cura pel
fet social.
Una formació que capacita la mirada, l’enteniment i l’acció per liderar
i acompanyar la pastoral educativa.
L’EdP s’estructura en tres mòduls
d’aprenentatge que reben els noms de Visió Perceptiva, Visió Analítica i Visió
Projectiva. Aquest estructura tripartida respon a l’esquema de la revisió de
vida conegut com “Veure-Jutjar-Actuar” però que també troba ressò en d’altres
concepcions tripartides de la persona humana, com el de la persona entesa des
de la seva dimensió afectiva, la dimensió cognitiva i la dimensió pràctica. Es
tracta d’una ampliació d’aquesta concepció integral esmentada que cerca
capacitar a l’alumne per poder implementar, liderar , acompanyar i avaluar amb
encert un pla de pastoral escolar.
Una formació atenta als carismes institucionals que brollen de
l’Evangeli i l’amistat.
Una de les riqueses i dels
descobriments que fan els alumnes de l’EdP és el redescobriment del carisma
propi de la institució educativa a la llum d’una mirada més àmplia sobre
l’Evangeli i, especialment, a través dels llaços personals que s’estableixen
entre els participants de les diferents institucions i titularitats escolars de
caràcter confessional. Aquestes relacions i vincles, que solen perdurar més enllà de la formació,
es van forjant en una convivència que inclou una breu estona de pregària a
l’inici de cada dimecres, les visites institucionals o les estones dels àpats
inclosos en el curs.
Finalment, s’ha indicat que L’EdP
s’emmarca dins d’una proposta formativa més àmplia, dissenyada també pel Departament de Pastoral
de l’Escola Cristiana, que va recollint els anhels, mancances i les intuïcions
de millora que la comunitat educativa li fa arribar. Dins d’aquesta oferta
formativa, destaquen els cursos programats per aquest estiu que tenen la
mateixa voluntat de diàleg amb la realitat actual que l’EdP. Aquesta
programació formativa consta del curs “Art
i símbol”, on es proposa el diàleg
de l’acció pastoral amb el llegat patrimonial; el curs “Gamificació
bíblica i intel·ligències múltiples”, on es proposa un diàleg entre
l’Escriptura i les noves metodologies d’aprenentatge; el curs “El
Silenci, company de camí espiritual”, on es proposa un diàleg entre
l’experiència del confinament com convit al creixement interior; i el curs “Acompanyar
en el dol i la malaltia a la comunitat educativa” on es proposa el diàleg
entre les experiències de dol viscudes pels membres de les escoles arran del
COVID19 i l’acció pastoral dels centres. Totes aquestes formacions, a
diferencia de l’EdP que és de caràcter presencial, són en línia.
(Clica imatge per accedir a ppt de presentació)