Per emprar una imatge comestible, el
webinar es va plantejar a mode “d’entrepà de pregària”, a l’inici i al final, amb
dues preguntes a mode de “pernil i formatge” (la enjundia): què he fet la
pastoral educativa durant el temps de confinament i què es pot intuir sobre la
seva acció un cop finalitzada la pandèmia. Les estones de pregària es
plantejaven des d’un lloc concret: l’interior i l’exterior de la Rothko Chapel (Houston, USA) per tal de
dotar d’un escenari prou escaient per a l’entrada i la sortida del webinar tot
vinculant-ho amb dues expressions artístiques: els quadres de Mark Rothko i l’escultura
Obelisc Trencat de Barnett
Newman en homenatge a Martin Luther King. Un convit per passar de la foscor del
present al lluminós somni del Regne, que “també ja és aquí”.
Referent a la primera pregunta del
webinar, què ha fet la pastoral educativa en temps de confinament, cal agrair,
d’entrada, les institucions educatives que varen respondre a la crida de
petició de materials per mostrar les bones pràctiques en aquests temps. Amb
aquest agraïment, també una petició de disculpa per no haver pogut posar tot el
material de què disposava atès el límit temporal del webinar i la opció
personal per intentar cercar la màxima pluralitat de materials i tipus d’institucions
educatives. Aquestes bones pràctiques es van aplegar en tres apartats: Manteniment
(i reinvenció!) de l’acció pastoral programada; Celebració de la Setmana Santa,
el carisma institucional o diades pròpies del país (Sant Jordi i Mare de Déu de
Montserrat); Acompanyament de la comunitat educativa, tant des de la vessant solidària
de la pròpia institució com l’acompanyament espiritual.
En la segona part del webinar, que
intenta respondre a què ha de fer la pastoral educativa postpandèmica, hi havia
un primer marc d’entrada sobre possibles respostes a través de tres articles d’autors
referents (La
pregunta que ens espera, de Josep Maria Lozano; l’entrevista a l’Oriol
Quintana; La
inevitable recomposició del catolicisme, de Miquel Calsina), per passar
a presentar cinc possibles aprenentatges pendents: Aprendre a no apagar el ble
que vacil·la; Aprendre a acompanyar en el dol i la malaltia; Aprendre a muntar
“hospitals de campanya”; Aprendre a pensar/comunicar el “ciber-cristianisme”; i
Aprendre a evangelitzar “en color verd”. Podeu veure el webinar al Canal de Youtube de la FECC
i podeu descarregar la presentació amb els seus enllaços aquí.
Finalment, restant a l’espera de l’enquesta
d’avaluació, cal agrair a tots els participants i les seves preguntes. L’acció
del departament de pastoral de l’Escola Cristiana, per exemple pel que respecta
a l’oferiment de formacions, estarà atenta a les qüestions que han anat sorgint
arran d’aquest webinar.
Eloi Aran,
Cap d’àrea socioeducativa i pastoral
de la FECC