Blog del Departament de Pastoral de l'Escola Cristiana

Consulteu les condicions del curs a Banc Sabadell.

Benvinguts al blog del Departament de Pastoral de la FECC (Fundació Escola Cristiana de Catalunya).


Aquí hi trobareu l'actualitat de recursos, informacions i reflexions referents a l'àmbit de la pastoral educativa de l'Escola Cristiana a Catalunya. Trobareu més material endreçat de forma temàtica a "Vivit. Portal de pastoral educativa".



dilluns, 20 d’abril del 2020

From Scratch


D’acord, mai comencem ben bé des de zero. Sempre iniciem les nostres tasques, els nostres pensaments i, fins i tot, els nostres sentiments a partir d’un substrat actiu, cognitiu i emocional previ. L’expressió anglesa “from scratch” equivaldria a la bíblica “ex nihilo”, des del no-res (2Mac 7,18), però posada ara en boca dels programadors informàtics; crear un programa des d’una tabula rasa, una pissarra en blanc. Ja ho veieu, l’informàtic és ara el nou artista que juga a la creació en condicions anàlogues a la de la divinitat!. Aquests dies de Pasqua, especialment de “Pasqua confinada” per l’emergència sanitària del COVID-19, aquesta expressió ens pot aportar algunes pautes de reflexió entorn l’àmbit educatiu. Apuntem algunes llambregades pasquals from scratch:



Cercar el “moment zero”

La resurrecció és el moment zero pels cristians. És l’inici de tot perquè fonamenta l’esperança que ho canvia tot. Per això diu Sant Pau: “Si l'esperança que tenim posada en Crist no va més enllà d'aquesta vida, som els qui fem més llàstima de tots els homes” (1Cor 15,19).

Potser podem aprofitar aquests temps de confinament per cercar el nostre “moment zero” com educadors; ja sigui recordant aquells fets que ens han portat a escollir aquest mode de vida  - els arkhetopos educatius vitals - o bé disposant-nos, una i altra vegada, a reprogramar la nostra tasca. Aconseguir fer entenedor que la resurrecció de Crist és una bona notícia per la comunitat educativa confinada – que “l’amor és més fort que la mort” per dir-ho en d’altres paraules - és, potser, el millor dels objectius possibles per aquests dies.

Crear des dels que no són res.

Si Crist viu, el sistema de valors capgira de baix a dalt. Aquell Ecce homo desfigurat, aquell qui ha estat aniquilat, silenciat i fet no-res és, precisament, el mateix Creador que crea des del no-res. Són moltes les referències bíbliques a “les restes”, per exemple la citació constructiva “la pedra rebutjada pels constructors ara corona l’edifici” (Sl 118,22).

La clau de volta de l’educació en l’escola cristiana no pot deixar de ser l’atenció per aquells que són descartats. La situació d’emergència sanitària ens ha de dur a interpel·lar-nos “on és el teu germà?” (Gn 4,9); com podem ajudar a l’ovella perduda (Lc 15,1-32) en l’escletxa digital que no te accés als continguts educatius de la xarxa?; en els nous materials que anem fent aquests dies, donem veu a aquells que han desaparegut de l’escena mediàtica (per exemple els immigrants)?

Comunicar amb una nova corporeïtat.

En les aparicions del ressuscitat sovint passa que “no el reconeixen” a primera vista. La mediació corporal acostumada es transforma, canvia, sense deixar de dur les marques “d’autentificació” que són les pròpies ferides. Per altra banda, la relació amb el ressuscitat té prometença de continuïtat a Galilea (“Ell va davant vostre a Galilea; allà el veureu, tal com us va dir”. Mc 16,6).

Tot i no poder dur una comunicació corporal in situ, aquests dies ens veiem abocats a fer ús d’una altra pell virtual mitjançant la tecnologia. Per a alguns de nosaltres, aquests dies són un curs de TIC accelerat on investiguem nous programes i aplicacions. Tot mitjà possibilita i limita alhora un cert tipus de comunicació on, en certa manera, també ens explorem a nosaltres mateixos. La comunicació de la resurrecció no pot deixar de comunicar tal com ho fa el mateix Ressuscitat: des de la fragilitat exposada (les ferides), la pau, el consol pels altres i el convit de retrobar-lo “a Galilea”, que vindria a ser el nostre quotidià.


Eloi Aran,
Cap d’àrea pastoral i socioeducativa de la FECC