D’acord, el robot de la saga
cinematogràfica Star Wars R2-D2
potser no sembla, d’entrada, el personatge més escaient a tenir present aquest
dies de Setmana Santa en confinament pel COVID-19. Així i tot, em val com
excusa per dedicar unes línies sobre la vivència d’aquestes festes des de l’Escola
Cristiana. “R2-D2” poden ser les sigles de qualsevol cosa però, per a
nosaltres, poden ser una invitació a una regla mnemotècnica molt senzilla:
2R+2D, Recuperar el Relat per Discernir amb els Dissortats.
Anem per parts.
Recuperar
el Relat
En un ambient educatiu immers en les
proclames dels gurus de la innovació pedagògica, els anglicismes i les sigles
ocurrents, val la pena manllevar el nom d’aquest robot d’un dels grans relats
seculars de les pantalles per fer esment del nostre gran relat: La Passió, Mort
i Resurrecció de Jesucrist. Certament, aquests dies podem visionar els nou
capítols de la nissaga d’Star Wars com
un exercici merament evasiu, i ens ocuparà una bona estona de lleure familiar -
fins i tot podem fer broma entre el fet de dur mascaretes com qui es posa la
màscara de Lord Wader! -, però seria una llàstima no aprofitar la situació de
confinament familiar en sentit invers: evitar els relats evasius per entomar
amb tota la família el relat d’un Déu que s’encarna, s’abaixa, es fa esclau i
dóna la vida per nosaltres (Fp 2), i com aquest relat ens configura en la
nostra manera de fer, sentir i actuar.
Discernir
amb els Dissortats
Els relats no són neutres. Deia el
filòsof L. Wittgenstein que els límits del nostre llenguatge són els límits del
nostre món. Recuperar el relat de la Pasqua és més que recordar un personatge històric,
és ampliar l’espai del possible, és obrir l’horitzó d’un espai compartit, és
obrir-se a l’utopia de l’Evangeli expressada en dos textos fonamentals: el
Sermó de la Muntanya (Mt 5 i 6) i el Judici Final (Mt 25) com pedres
fonamentals des d’on construir el Regne de Déu o “un món com Déu mana”. A la
saga cinematogràfica de Star Wars, per seguir amb la semblança, hi ha la continuïtat
del relat de “la resistència”. El relat de la Passió és dissemblant al de Star Wars perquè fa un pas més: el de l’Esperança,
que es fonamenta en allò que no compta (ni té "poders especials" o prové d'una "nissaga JEDI"), la pedra refusada, l’ovella perduda...
els dissortats de la història. La família té una gran tasca educativa en
aquests dies on no hi ha tasques virtuals per part de la comunitat docent
confinada, i és acompanyar als més joves als marges per rellevar els cirineus
que carreguen amb les creus contemporànies, ja sigui als hospitals, les llars d’avis
o a casa mateix.
Finalment, uns breus “avisos
parroquials”. Avui és Diumenge de Rams. En situacions no alarmistes, hauríem anat
a fer la benedicció dels palmons a la plaça per, tot seguit, entrar a l’església
i escoltar el relat de la Passió. Hi ha eines per poder viure el Diumenge de
Rams en el nostre context de confinament familiar. L’Escola Cristiana n’ha fet
un bon recull en el lloc web Setmana
Santa en família, que s’anirà actualitzant al llarg d’aquests dies. Si
aneu a la pestanya de Diumenge de Rams trobareu pautes que ofereixen bisbats,
el SIC (Secretariat Interdiocesà de Catequesi) o diferents ordes religioses i
docents de diverses escoles. Potser avui és un bon dia per fer un taller de
manualitats familiar i construir
el nostre propi palmó, penjar-lo
al balcó, veure plegats el documental animat infantil “La Puput, història de la
Pasqua” i fer una
pregària mentre pintem els dibuixos d’en Roger Torres sj. Que tingueu una
molt bona Setmana Santa!
Eloi Aran,
Cap d’àrea pastoral i socioeducativa de la FECC
(Vegeu article anterior: L’escola cristiana futurista)
(Nota: El nostre "R2-D2" no ens mostra un holograma, sinó les ferides vives del Ressuscitat)