Blog del Departament de Pastoral de l'Escola Cristiana

Consulteu les condicions del curs a Banc Sabadell.

Benvinguts al blog del Departament de Pastoral de la FECC (Fundació Escola Cristiana de Catalunya).


Aquí hi trobareu l'actualitat de recursos, informacions i reflexions referents a l'àmbit de la pastoral educativa de l'Escola Cristiana a Catalunya. Trobareu més material endreçat de forma temàtica a "Vivit. Portal de pastoral educativa".



dimarts, 13 d’octubre del 2020

Interiorisme escolar

D’acord, l’espai escolar és aquest “altre mestre” que educa; més enllà de l’equip docent, els companys o la família. L’espai escolar, com qualsevol altre, no és espiritualment neutre i, encara que es presenti com un espai “apofàtic” o “asèptic”, aquest ja parla, encara que sigui implícitament, d’allò que la institució educativa és i d’allò que vol parlar o silenciar. Per això té tot el sentit del món que des del Departament de Pastoral de l’Escola Cristiana, per exemple, s’estigui desenvolupant una formació sobre “Criteris i disseny d’espais pastorals”, que agafa la totalitat dels àmbits del centre escolar: des de la capella fins a la porteria. Ben mirat, “sacre” vol dir “separat” i tot centre educatiu posseeix aquesta dimensió d’espai “reservat” o guardat, diferenciat del profà, del carrer. També l’habitatge, o la mateixa ciutat quan estava envoltada de muralles, participa d’aquesta idea de reserva, a mode de matriu on es desenvolupa una vida amb ordre i sentit.

Una nova tipologia d’espais escolars va apareixent de la ma d’una actualització de l’acció pastoral als centres educatius que rep noms similars al de “aula d’interioritat”, a voltes com un espai polivalent alternatiu, a voltes suplint l’espai sacre escolar. Certament, l’educació en la interioritat és una tasca necessària perquè sense subjecte, sense ànima ni activitat interna, tota activitat educativa i pastoral és mer adoctrinament. Cal estar atent, però, de no suplir la vivència de l’Evangeli per educació emocional, mindfulness escolar, o altres pràctiques que si, ben enteses, poden ajudar a estar atent a l’alteritat i la transcendència, també poden resultar activitats alienants, descompromeses o profundament egocèntriques. L’educació en la interioritat pren més força quan aquesta va acompanyada, ja en els seus inicis, amb l’explicitació de l’Evangeli, i no pas com un eternitzat pas previ vers una acció pastoral absent. L’escola cristiana, en definitiva, no es pot reduir a un “balneari pneumatològic”.