El sisè apartat de l’enquesta de pastoral de la FECC duia per títol “Dades de pastoral social” i feia referència a l’activitat pastoral escolar en relació amb la inherent aposta per la Justícia Social radicada en l’Evangeli.
Les dades d’aquest apartat són
les següents:
- · El 62,1% dels centres col·laboren amb el programa “Escoles amb cor” o altres programes similars de Càritas Diocesana.
- · El 98,6% dels centres col·laboren amb el Banc d’Aliments o realitza alguna campanya similar de recollida d’aliments.
- · El 84,5% dels centres ofereixen la possibilitat i acompanyament d’experiències de voluntariat per l’ESO, Batxillerat o Cicles Formatius. (Cal tenir present que no totes les escoles que han respost l’enquesta oferten aquesta formació, per tant, el percentatge és superior)
- · El 92,6% dels centres ofereixen la possibilitat de fer activitats d’aprenentatge-servei integrats en el currículum acadèmic. (Cal anotar el mateix que el punt anterior)
- · En un 83,9% dels centres la “cura de la creació” (“pastoral ecològica”) està integrada dins del currículum acadèmic en les diferents assignatures o projectes.
- · En un 97,9% dels centres el departament de pastoral vetlla i és corresponsable de la dimissió social de l’educació del centre.
Són dades que denoten la
implicació social dels centres. A aquestes encara cal afegir-hi altres dades
que es demanaven a l’enquesta, com ara la citació de amb quines ONGD’s tenen
relació, o també la citació de les
entitats socials que són visitades pels alumnes de secundària, batxillerat i
cicles formatius. Si el llistat de ONGD’s
ja era notable (64 en total, tant d’entitats relacionades amb l’església o els ordes
religiosos com d’altres d’inspiració laica com ara Creu Roja, Open Arms, Fundació Vicente Ferrer, etc), aquí s’hi afegeixen moltes més
vinculades a llars d’avis (Germanetes dels pobres), centres oberts, menjadors,
Hospitalitat de Lourdes, Fundació Arrels, Comunitat de Sant Egidi, Menjador de
les calcutes a BCN, Cottolengo del P. Alegre, Hospital de campanya a Sta. Anna
de BCN, Santuari St Josep de la Muntanya, Troballes, Jericó, Fundació Alba, i
un llarg etc. Sorprenen positivament respostes com ara: “Visiten entitats i fan
pràctiques i voluntariats en més de 30 entitats socials”. També cal destacar
escoles que indiquen que “ho fan a la inversa”, conviden a les entitats socials
a visitar l’escola i fer xerrades als alumnes més que no pas anar a fer
visita/voluntariat. És una opció que segurament caldrà potenciar degut a les
noves regles sociosanitàries actuals.
Malgrat els bon resultats, en el
camp obert de comentaris es destaca la dificultat de fer partícip a la
totalitat del claustre: “La dimensió social impregna gran part de les accions i
campanyes solidàries que porta a terme el departament de pastoral, però la seva
implementació en el currículum no és efectiva. La dificultat més gran és si el
claustre creu o no creu en incorporar la dimensió social en la seva programació”,
o bé: “És difícil implicar el professorat en aquests projectes”. També es constata
que, si bé l’acció pastoral pot tenir una bona rebuda, la seva explicitació
evangèlica no sempre és ben rebuda: “L’acció social hi és molt present i el
claustre s’hi involucra però quan s’intenta donar una dimensió evangèlica es
refusa i allunya”.
(Article 1: Presentació general)
(Article 2: Organització interna)
(Article 3: Catequesi i activitat litúrgica)