Blog del Departament de Pastoral de l'Escola Cristiana

Consulteu les condicions del curs a Banc Sabadell.

Benvinguts al blog del Departament de Pastoral de la FECC (Fundació Escola Cristiana de Catalunya).


Aquí hi trobareu l'actualitat de recursos, informacions i reflexions referents a l'àmbit de la pastoral educativa de l'Escola Cristiana a Catalunya. Trobareu més material endreçat de forma temàtica a "Vivit. Portal de pastoral educativa".



dimecres, 14 d’octubre del 2020

Enquesta de pastoral educativa 2020 (6). Pastoral social

El sisè apartat de l’enquesta de pastoral de la FECC duia per títol “Dades de pastoral social” i feia referència a l’activitat pastoral escolar en relació amb la inherent aposta per la Justícia Social radicada en l’Evangeli.

Les dades d’aquest apartat són les següents:

  • ·       El 62,1% dels centres col·laboren amb el programa “Escoles amb cor” o altres programes similars de Càritas Diocesana.
  • ·       El 98,6% dels centres col·laboren amb el Banc d’Aliments o realitza alguna campanya similar de recollida d’aliments.
  • ·       El 84,5% dels centres ofereixen la possibilitat i acompanyament d’experiències de voluntariat per l’ESO, Batxillerat o Cicles Formatius. (Cal tenir present que no totes les escoles que han respost l’enquesta oferten aquesta formació, per tant, el percentatge és superior)
  • ·       El 92,6% dels centres ofereixen la possibilitat de fer activitats d’aprenentatge-servei integrats en el currículum acadèmic. (Cal anotar el mateix que el punt anterior)
  • ·       En un 83,9% dels centres la “cura de la creació” (“pastoral ecològica”) està integrada dins del currículum acadèmic en les diferents assignatures o projectes.
  • ·       En un 97,9% dels centres el departament de pastoral vetlla i és corresponsable de la dimissió social de l’educació del centre.

Són dades que denoten la implicació social dels centres. A aquestes encara cal afegir-hi altres dades que es demanaven a l’enquesta, com ara la citació de amb quines ONGD’s tenen relació,  o també la citació de les entitats socials que són visitades pels alumnes de secundària, batxillerat i cicles formatius.  Si el llistat de ONGD’s ja era notable (64 en total, tant d’entitats relacionades amb l’església o els ordes religiosos com d’altres d’inspiració laica com ara Creu Roja, Open Arms, Fundació Vicente Ferrer, etc), aquí s’hi afegeixen moltes més vinculades a llars d’avis (Germanetes dels pobres), centres oberts, menjadors, Hospitalitat de Lourdes, Fundació Arrels, Comunitat de Sant Egidi, Menjador de les calcutes a BCN, Cottolengo del P. Alegre, Hospital de campanya a Sta. Anna de BCN, Santuari St Josep de la Muntanya, Troballes, Jericó, Fundació Alba, i un llarg etc. Sorprenen positivament respostes com ara: “Visiten entitats i fan pràctiques i voluntariats en més de 30 entitats socials”. També cal destacar escoles que indiquen que “ho fan a la inversa”, conviden a les entitats socials a visitar l’escola i fer xerrades als alumnes més que no pas anar a fer visita/voluntariat. És una opció que segurament caldrà potenciar degut a les noves regles sociosanitàries actuals.

Malgrat els bon resultats, en el camp obert de comentaris es destaca la dificultat de fer partícip a la totalitat del claustre: “La dimensió social impregna gran part de les accions i campanyes solidàries que porta a terme el departament de pastoral, però la seva implementació en el currículum no és efectiva. La dificultat més gran és si el claustre creu o no creu en incorporar la dimensió social en la seva programació”, o bé: “És difícil implicar el professorat en aquests projectes”. També es constata que, si bé l’acció pastoral pot tenir una bona rebuda, la seva explicitació evangèlica no sempre és ben rebuda: “L’acció social hi és molt present i el claustre s’hi involucra però quan s’intenta donar una dimensió evangèlica es refusa i allunya”.



(Article 1: Presentació general)

(Article 2: Organització interna)

(Article 3: Catequesi i activitat litúrgica)

(Article 4: Ensenyament de la religió)

(Article 5: Pastoral ambiental)