El setè apartat de l’enquesta de pastoral de la FECC duia
per títol “Dades de pastoral pre-evangelitzadora” i feia referència a totes
aquelles activitats educatives que, tot i no ser explícitament cristianes, “possibiliten
l'acollida personal de l'acció evangelitzadora”. Certament, tota acció
educativa que cerca el bé de la persona i la seva integritat personal pot ser
considerada evangèlica però, en aquest cas, es volia explorar la relació del
que s’ha anat coneixent com “educació en la interioritat” i l’acció pastoral
dels centres, atès que no és automàtica la seva identificació amb
l’espiritualitat cristiana. Curt i ras, el mindfulness educatiu o la meditació
poden ajudar a fer “persones pels altres” i estar més atents a l’acció i descoberta de l’Esperit Sant en el nostre
món, o també poden ser eines que, mal emprades, condueixen a un fuga mundi (o
fugida d’estudi, per emprar una expressió més propera) evasiu, alienant, merament
immanent, i descompromès amb els valors evangèlics. Egoista, en definitiva.
Les dades d’aquest apartat són les següents:
- Un 70,7% dels centres disposen de un “projecte d’interioritat” en actiu i es revisa cada any.
- Un 79,7% dels centres disposen d’”espais de calma” o educació emocional dins de l’horari lectiu.
- Un 30,8% dels centres disposen d’un espai per a la interioritat propi (diferenciat de l’espai litúrgic); mentre que un 34,6% utilitza la capella per aquest tipus d’activitats i l’altre 34,6% restant realitza el programa d’interioritat en espais polivalents.
- En un 85,5% dels centres s’afirma que “El departament de pastoral vetlla i és corresponsable de la dimensió de la interioritat en la tasca educativa”; mentre que un 14,5% afirma que “l’educació en la interioritat és independent i no forma part del pla pastoral del centre”.
- Un 68,8% dels centres afirmen que “Hi ha formació específica per la comunitat educativa en la interioritat”.
Projecte “Hara”, “look inside”, “COR”, “Aprenent a SER”,
“Projecte Lotus – Manresa 2022”... són alguns dels noms dels projectes de
treball de la interioritat de diferents institucions educatives. La majoria de
les institucions que han respost l’enquesta tenen un projecte d’interioritat
propi i es contempla una formació al respecte, o bé estan en procés de
tenir-ho. En tot cas, estigui o no inclòs en el programa pastoral, es pot
afirmar que és un aspecte treballat en la gran majoria dels centres.
Referent a la relació de l’educació en la interioritat respecte l’acció pastoral dels centres educatius, hi ha diversitat d’opcions i tendències. En alguns casos s’afirma que és una activitat d’inici o clausura del dia (a mode de la pràctica de “l’examen espiritual” tradicional), en altres ocasions es refereix a pràctiques de relaxació i/o meditació tipus ioga, o bé són accions puntuals inserides en l’horari o, també, relacionades amb les pràctiques de celebracions en temps litúrgics determinats. Com indica un dels comentaris, l’educació en la interioritat pot ser clarament innexplícita: “Diàriament tots els cursos fan 5 minuts d’aturada però no és de caire religiós”; o bé to el contrari: “La sensació que tenim no és de pre-evangelització, sinó d’EVANGELITZACIÓ PLENA i en la majoria dels nois i noies exclusiva. La majoria d’ells i elles no rebren cap missatge de Jesús més enllà del que donem nosaltres”.
(Article 1: Presentació general)
(Article 2: Organització interna)
(Article 3: Catequesi i activitat litúrgica)
(Article 4: Ensenyament de la religió)
(Article 5: Pastoral ambiental)