Blog del Departament de Pastoral de l'Escola Cristiana

Consulteu les condicions del curs a Banc Sabadell.

Benvinguts al blog del Departament de Pastoral de la FECC (Fundació Escola Cristiana de Catalunya).


Aquí hi trobareu l'actualitat de recursos, informacions i reflexions referents a l'àmbit de la pastoral educativa de l'Escola Cristiana a Catalunya. Trobareu més material endreçat de forma temàtica a "Vivit. Portal de pastoral educativa".



dijous, 1 d’octubre del 2020

Enquesta de pastoral educativa 2020 (3). Catequesi i activitat litúrgica

El tercer apartat de l’enquesta de pastoral de la FECC duia per títol “Dades de catequesi sacramental/litúrgica” i feia referència a l’activitat relacionada amb la preparació per l’assoliment complert dels sagraments d’iniciació a la vida cristiana, suposat ja el baptisme, que són l’eucaristia i la confirmació. També contemplava la periodicitat de celebracions eucarístiques al centre.

D’entrada, abans d’una aproximació als resultats, cal notar que aquest apartat depèn molt de la relació dels centres educatius amb l’església local - els bisbats - i també amb la parròquia com element més proper de l’església diocesana. Les respostes de les escoles no tenen tant a veure amb una aposta de les seves institucions titulars com la realitat socio-eclesial concreta de cadascuna d’elles. Per exemple, algun bisbat aposta perquè els centres educatius no facin catequesi sacramental, fet que condiciona l’acció pastoral dels centres. Sense entrar en valoracions sobre la competència exclusivament parroquial o no de preparació sacramental dels infants i joves, des de l’Escola Cristiana sempre s’aposta per la bona entesa i col·laboració dels centres amb l’església diocesana. Evidentment, com tota tasca evangelitzadora, aquesta relació depèn molt de l’acollida mútua i del bon caràcter per part dels agents de pastoral implicats. 

Referent a les dades, el 94,3% dels centres disposen d’ambientació explícita pròpia pels temps litúrgics (Nadal, Quaresma, Pasqua) als espais (físics i/o virtuals) del centre; el 31,1% dels centres ofereix catequesi per la primera comunió, pràcticament la mateixa xifra que els centres que ofereixen catequesi de confirmació (31,2%); el 38,5% de les escoles ofereix eucaristies familiars dins l’itinerari de preparació per la primera comunió; i el 22,8% dels centres ofereix un recés pels alumnes que es preparen per la confirmació. Si sumem les respostes dels 141 centres que han respost l’enquesta, obtenim 1571 alumnes que es preparen per rebre la primera comunió (amb una mitjana de 38 alumnes per centre) i 666 alumnes que es preparen anualment per rebre el sagrament de la confirmació (amb una mitjana de 16 alumnes per centre).   

Es pot afirmar que, en general, l’ambientació litúrgica és assumida per la immensa majoria de les escoles; que una tercera part dels centres ofereix preparació catequètica per rebre la primera comunió i/o la confirmació; i que, aproximadament, les escoles que ofereixen catequesis sacramentals compten també amb eucaristies familiars i ofereixen recessos de confirmació. Es desconeix quin és el percentatge total d’alumnes que fan catequesi per la primera comunió o la confirmació als centres educatius respecte el global dels bisbats amb seu a Catalunya.

Dins d’aquesta valoració general caldria filar més prim en diferents aspectes. Per exemple, no s’ha preguntat la periodicitat de les celebracions eucarístiques per a la preparació de la primera comunió quan, normalment, acostumen a ser de caràcter mensual i, per tant, no entrarien en competència amb l’oferta parroquial. També hi ha centres que ofereixen aquest tipus de celebració eucarística familiar i no fan catequesi al centre, alguns d’ells són de titularitat diocesana, fet que ho explicaria. Referent a la catequesi i als recessos de confirmació, val a dir que n’hi ha que estan vinculats dins del pla de pastoral juvenil general de les institucions educatives, és a dir, que no tenen lloc en el mateix centre educatiu. En alguns casos, la catequesi de la confirmació també va vinculada a la coordinació de diferents centres educatius de titularitats diverses, tot cercant un major nombre de joves interessats.

Pel que fa al torn obert de paraula en aquest apartat, s’ha fet notar que hi ha centres que, tot i no oferir catequesi sacramental, sí tenen dissenyat “un bon itinerari de celebracions del calendari litúrgic”; o bé es remarca la col·laboració amb la “comunitat cristiana escolar”, que va vinculada a activitat extra-escolar i sovint té relació amb l’activitat de l’AMPA. Des del Departament de Pastoral de la FECC es valora positivament la col·laboració de religiosos/es que acompanyen també grups de catequesi a les parròquies, entre els quals hi ha els alumnes de les seves escoles; així com es valora negativament que hi hagi centres en els quals “s’externalitza” l’acompanyament en la catequesi sacramental sense fer-ne cap tipus de seguiment o sense relació amb l’església diocesana propera en el territori.

 


(Article 1: Presentació general)

(Article 2: Organització interna)