El tercer apartat de l’enquesta de pastoral de la FECC duia per títol “Dades de catequesi sacramental/litúrgica” i feia referència a l’activitat relacionada amb la preparació per l’assoliment complert dels sagraments d’iniciació a la vida cristiana, suposat ja el baptisme, que són l’eucaristia i la confirmació. També contemplava la periodicitat de celebracions eucarístiques al centre.
D’entrada, abans d’una
aproximació als resultats, cal notar que aquest apartat depèn molt de la
relació dels centres educatius amb l’església local - els bisbats - i també amb la parròquia com element més proper de l’església diocesana. Les
respostes de les escoles no tenen tant a veure amb una aposta de les seves
institucions titulars com la realitat socio-eclesial concreta de cadascuna
d’elles. Per exemple, algun bisbat aposta perquè els centres educatius no facin
catequesi sacramental, fet que condiciona l’acció pastoral dels centres. Sense
entrar en valoracions sobre la competència exclusivament parroquial o no de
preparació sacramental dels infants i joves, des de l’Escola Cristiana sempre
s’aposta per la bona entesa i col·laboració dels centres amb l’església
diocesana. Evidentment, com tota tasca evangelitzadora, aquesta relació depèn
molt de l’acollida mútua i del bon caràcter per part dels agents de pastoral
implicats.
Referent a les dades, el 94,3%
dels centres disposen d’ambientació explícita pròpia pels temps litúrgics
(Nadal, Quaresma, Pasqua) als espais (físics i/o virtuals) del centre; el 31,1%
dels centres ofereix catequesi per la primera comunió, pràcticament la mateixa
xifra que els centres que ofereixen catequesi de confirmació (31,2%); el 38,5%
de les escoles ofereix eucaristies familiars dins l’itinerari de preparació per
la primera comunió; i el 22,8% dels centres ofereix un recés pels alumnes que
es preparen per la confirmació. Si sumem les respostes dels 141 centres que han
respost l’enquesta, obtenim 1571 alumnes que es preparen per rebre la primera
comunió (amb una mitjana de 38 alumnes per centre) i 666 alumnes que es
preparen anualment per rebre el sagrament de la confirmació (amb una mitjana de
16 alumnes per centre).
Es pot afirmar que, en general, l’ambientació
litúrgica és assumida per la immensa majoria de les escoles; que una tercera
part dels centres ofereix preparació catequètica per rebre la primera comunió
i/o la confirmació; i que, aproximadament, les escoles que ofereixen catequesis
sacramentals compten també amb eucaristies familiars i ofereixen recessos de
confirmació. Es desconeix quin és el percentatge total d’alumnes que fan
catequesi per la primera comunió o la confirmació als centres educatius
respecte el global dels bisbats amb seu a Catalunya.
Dins d’aquesta valoració general
caldria filar més prim en diferents aspectes. Per exemple, no s’ha preguntat la
periodicitat de les celebracions eucarístiques per a la preparació de la
primera comunió quan, normalment, acostumen a ser de caràcter mensual i, per
tant, no entrarien en competència amb l’oferta parroquial. També hi ha centres
que ofereixen aquest tipus de celebració eucarística familiar i no fan
catequesi al centre, alguns d’ells són de titularitat diocesana, fet que ho
explicaria. Referent a la catequesi i als recessos de confirmació, val a dir
que n’hi ha que estan vinculats dins del pla de pastoral juvenil general de les
institucions educatives, és a dir, que no tenen lloc en el mateix centre
educatiu. En alguns casos, la catequesi de la confirmació també va vinculada a
la coordinació de diferents centres educatius de titularitats diverses, tot
cercant un major nombre de joves interessats.
Pel que fa al torn obert de paraula
en aquest apartat, s’ha fet notar que hi ha centres que, tot i no oferir
catequesi sacramental, sí tenen dissenyat “un bon itinerari de celebracions del
calendari litúrgic”; o bé es remarca la col·laboració amb la “comunitat
cristiana escolar”, que va vinculada a activitat extra-escolar i sovint té
relació amb l’activitat de l’AMPA. Des del Departament de Pastoral de la FECC
es valora positivament la col·laboració de religiosos/es que acompanyen també
grups de catequesi a les parròquies, entre els quals hi ha els alumnes de les
seves escoles; així com es valora negativament que hi hagi centres en els quals
“s’externalitza” l’acompanyament en la catequesi sacramental sense fer-ne cap
tipus de seguiment o sense relació amb l’església diocesana propera en el
territori.