Blog del Departament de Pastoral de l'Escola Cristiana

Consulteu les condicions del curs a Banc Sabadell.

Benvinguts al blog del Departament de Pastoral de la FECC (Fundació Escola Cristiana de Catalunya).


Aquí hi trobareu l'actualitat de recursos, informacions i reflexions referents a l'àmbit de la pastoral educativa de l'Escola Cristiana a Catalunya. Trobareu més material endreçat de forma temàtica a "Vivit. Portal de pastoral educativa".



dimecres, 30 de setembre del 2020

Enquesta de pastoral educativa 2020 (2). Organització interna

El segon apartat de l’enquesta de pastoral de la FECC duia per títol “Dades organitzatives internes” i feia referència al lloc que ocupa i, per tant, la rellevància i suports donats, referent al  cap de pastoral del centre.

De les dades de l’enquesta es constata que el 80,7% dels caps de pastoral formen part de l’equip directiu dels seus centres respectius; que el 92,2% disposa d’hores alliberades per dur a terme la seva tasca; que el 92,7% disposa d’un pla d’acció pastoral al seu centre revisat anualment; que el 81,3% dels centres contemplen la periodicitat i relleu del cap de pastoral; i, finalment, que el 88,7% dels centres compten amb representants de tots els seus nivells educatius en l’equip de pastoral. Són xifres realment altes que denoten l’aposta general i compartida de les institucions educatives, en temps i persones, per l’acció pastoral als seus centres.

El fet que el cap de pastoral formi part de l’equip directiu podria semblar que, en principi, no seria necessari si hi ha bona predisposició i comunicació entre l’equip directiu i el coordinador de l’acció pastoral del centre però, a la pràctica, és una de les millors opcions per assegurar que la identitat institucional està integrada al centre i és present en la presa de decisions. Val a dir, però, que no hi ha sempre un mateix criteri per a les diferents institucions educatives. N’hi ha, per exemple, que els centres d’una mateixa institució responen de forma diversa. S’entén que cal una homogeneïtzació de criteris institucionals a favor de la incorporació del cap de pastoral a l’equip directiu.

Les altres respostes també constaten que hi ha una acció pastoral organitzada i revisada als centres educatius. Tant pel que fa al pla pastoral del centre com pel que respecta al relleu del càrrec del cap de pastoral o la representació de totes les etapes educatives en l’equip de pastoral del centre.

S’ha pres nota de centres en els quals la situació del cap de pastoral no és prou reconeguda, ja sigui dins el seu organigrama o bé, sorprenentment, que no disposi d’hores alliberades per poder dur a terme la tasca encomanada en deu dels centres educatius. Aquesta situació, sovint acompanyada d’una manca de previsió en el seu relleu, provoca conseqüentment la desmotivació de qui ha de d’acompanyar i liderar la tasca pastoral al centre.

També s’ha preguntat dia i hora en què es reuneix l’equip de pastoral de cada centre per, quan la situació sanitària ho permeti, poder fer trobades presencials in situ.

Referent al torn obert de paraula en aquest apartat, s’ha fet notar la importància de coordinació de l’acció pastoral de l’escola amb les AMPA’s i els mateixos alumnes. Es constata l’acció pastoral com un eix vertebrador dels centres, tot  i que aquesta sovint queda reduïda al pragmatisme del disseny, programació i execució d’esdeveniments diversos (campanyes solidàries, celebracions, dies institucionals, etc) mancant espai de reflexió de l’equip pastoral en perspectiva creativa o “co-inspiradora”. El “fer pastoral” sovint fagocita el “ser pastoral”, és a dir, caldria entendre la cura de l’equip pastoral de forma integrada a la seva activitat.  En tot cas, es vol evitar valoracions com “En general, cal posar constantment en valor la tasca de l’Equip de Pastoral”.

(Article 1: Presentació general)