(Escola Cristiana) Ahir, quinze d’octubre, es va presentar a la Pontificia Universitat Lateranse de Roma la invitació del Papa Francesc pel Pacte Educatiu Global. L’Escola Cristiana es fa ressò d’aquesta presentació en aquest escrit del P. Enric Puig SJ, Secretari general de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya, que ha estat publicat a la revista Religión y Escuela.
Què destacaries de la invitació del Papa pel Pacte Educatiu Global?
És una aposta radicada a una
educació cridada a ser font d'esperança per a un món ferit i per unes persones
amb freqüència desnortades. Una aposta lúcida i conscient; que no es construeix
"en un escriptori"; que parteix de l'escolta dels descartats perquè,
conjuntament, ens encaminem cap a un món diferent amb uns valors molt clars: la
cura de la creació, la pau, la justícia, la bondat, la bellesa, l'acollida de
l'altre i la fraternitat .
Cal destacar també la invitació
al que es pot entendre com una competència
samaritana; una educació que capaciti a les noves generacions per carregar
amb els mals del fracàs en comptes d'accentuar els odis i ressentiments.
Aquesta és una competència que comporta una educació integral de la persona que
va més enllà de la mera instrucció pròpia d'una reducció utilitarista o
pragmàtica. És un repte d'educació en la sensibilitat social dels infants, els
adolescents i els joves que implica revisar també els relats i paradigmes en
els quals l'escola cristiana es pot haver acostumat o donats per descomptat.
A què ens compromet a l'escola cristiana aquí ara?
Primerament, ens compromet amb la
dignitat de la persona humana, amb cadascuna d'elles perquè, en cas contrari,
entraríem en el que el Papa Francesc diu "cultura del descart".
Aquesta dignitat personal, que en altres casos pot partir de la pluralitat de
concepcions humanistes, a l'escola cristiana troba el seu punt de suport i camp
de treball educatiu en els relats de la Sagrada Escriptura, en la Doctrina
Social de l'Església i, fonamentalment, en la trobada de cada membre de la
comunitat educativa amb Jesucrist.
D'altra banda, aquest primer
compromís fundant comporta prendre seriosament l'escolta de la veu dels
protagonistes de l'acte educatiu: els joves i els seus mestres per a la vida.
Són ells ja també els actuals protagonistes de el canvi que reclama aquest món
emmalaltit. Aquesta escolta dels joves reclama, al seu torn, un diàleg amb el
seu principal entorn educatiu, que és la seva pròpia família.
Empoderar en esperança a les
noves generacions també compromet a l'escola cristiana a la revisió dels relats
sorollosos que, des de diferents àmbits, no faciliten la seva atenció. D'aquí
el compromís educatiu per a l'estudi d'altres formes i maneres d'actuar en la
política, l'economia o el desenvolupament perquè estiguin, de veritat, en
perspectiva d'una ecologia integral que, inevitablement, comporta una manera
més responsable i sensible d'estar i ser en aquesta casa comuna.