Blog del Departament de Pastoral de l'Escola Cristiana

Consulteu les condicions del curs a Banc Sabadell.

Benvinguts al blog del Departament de Pastoral de la FECC (Fundació Escola Cristiana de Catalunya).


Aquí hi trobareu l'actualitat de recursos, informacions i reflexions referents a l'àmbit de la pastoral educativa de l'Escola Cristiana a Catalunya. Trobareu més material endreçat de forma temàtica a "Vivit. Portal de pastoral educativa".



dimarts, 8 de juny del 2021

"Deixa't mossegar". Entrevista a Oriol Hosta, responsable d'acció social al Col·legi Sagrat Cor Sarrià

El col·legi Sagrat Cor Sarrià ofereix una oportunitat única: participar i descobrir noves maneres d'ajudar amb els voluntariats que ofereix als seus alumnes. Una de les persones que s'encarrega d'aquesta tasca tan solidària és Oriol Hosta conegut pels estudiants com Uri. En aquesta entrevista vam esbrinar una mica més sobre ell i com ha arribat a encarregar-se de l'acció social d'aquest col·legi.

Tu eres alumne d'aquest col·legi?

"Sí, tota la meva vida he estat en aquest col·legi. Em vaig graduar el 2013 i he continuat sempre connectat a ell i a l'essència que comparteixen tots els Sagrats Cors. En totes les etapes de la meva vida he tingut la figura que representa al cole; vaig estar de voluntari al Sagrat Cor del Besòs i ara sóc professor d'aquest."

Sabies ja des de petit a què et volies dedicar? Alguna cosa relacionat amb el voluntariat?

"Jo no sabia bé a què em volia dedicar i em van aconsellar que fes el tecnològic, però estant ja al batxillerat, em vaig adonar que el que realment m'agradava era l'audiovisual i com no el donaven com a assignatura, m'ho vaig estudiar per lliure . Vaig fer la carrera d'audiovisuals i vaig estar treballant de redactor en un diari i també vaig treballar en publicitat.

Jo volia fer-me un lloc en aquest món, encara que el voluntariat sempre era una opció paral·lela a la meva vida. Va començar sent secundària, però va acabar menjant-se la altra part."

Com vas començar amb el voluntariat?

"Vaig començar com a assignatura d'acció social aquí, a l'escola, i a l'agradar-me molt, vaig continuar anant fins al punt que el voluntariat em va anar transformant a poc a poc. Al principi tenia una ambició professional molt forta en el món periodístic, però després em vaig adonar que havia canviat arran del voluntariat fins que la balança es va declinar per aquesta part més solidària.

Ara sóc professor i crec que aquesta part satisfà la vessant de transformació social, que també compagino amb una feina d'audiovisuals."

Què va ser el que va fer declinar la balança per dedicar-te a tot això del voluntariat?

"Hi ha una monja del Sagrat Cor del Besòs (Montse Prats) que definia aquesta transformació social com una mossegada, quan la realitat et mossega ja t'ha deixat empremta, la teva pell ja no torna a ser la mateixa. Jo vaig sortir d'aquí amb una pell molt fina, és a dir, vivia en una bombolla de privilegis on tot el patiment es quedava fora. Un cop vaig descobrint persones que pateixen es em van trencant els esquemes de la meva vida i em vaig reconfigurant en un Uri totalment diferent de què es va graduar."

Com vas notar aquest canvi radical a la teva vida?

"Se'n va anar fent a poc a poc, dedicava més temps a el voluntariat que a la universitat i em vaig adonar que em volia dedicar a les dues coses. Aquesta balança va arribar un punt que estava molt descompensada i van ser persones, situacions, moments difícils amb els que em vaig adonar que era el que realment m'agradava."

Encara que sempre has estat en contacte amb el col·legi, quan vas tornar per fer l'acció social?

"Vaig fer la carrera mentre feia també el voluntariat del Besòs i durant l'estiu estava en un camp de treball a Almeria, on vaig conèixer la meva actual dona. Hi va haver un moment en què tot es va unir i vam decidir anar-nos tots dos a viure a Almeria. Pel tema Covid vam haver de tornar, perquè totes les feines eren presencials i no ens anàvem a quedar tancats a casa: estàvem allà per servir. Al tornar vaig estar parlant amb Cecilia (Cap de pastoral), ella em va proposar fer això i jo vaig acceptar."

És a dir que ho vas deixar-ho tot per anar-hi ...

"Ara vist amb perspectiva no crec que ho deixés tot, només que em vaig atrevir a agafar tot pel que jo apostava i dedicar-me a això a el 100%."

La teva família estava d'acord amb aquesta decisió?

"Sí, ells em van donar suport, encara que no ho veien com jo. No els va agafar per sorpresa perquè ja notaven que aquest món m'encantava i consumia gran part del meu temps."

¿La religió et va ajudar a veure més clar el teu camí?

"A el principi no tenia res a veure, però ara és el que li dóna sentit. S'ha anat fent present a través de el servei. Jo crec que hi ha gent que s'acosta a Jesús a través de la pregària i una altra amb l'acció. En el meu cas va ser el segon, encara que em va costar perquè jo no ho veia així, però ara ho veig molt clar: es necessita reflexió per nodrir el servei i viceversa. Necessites les dues coses per poder viure-ho en clau espiritual. En la fusió entre l'acció i el servei vaig trobar a Déu a través del més feble. "

Uri Hosta. El veiem pels passadissos, el saludem quan li donem l’Ubuntu Bloc i també de vegades entre classe i classe. Abans de fer aquesta entrevista, poc ens podíem imaginar que tenia una història tan important per explicar. L’Uri és una d'aquelles persones que et fa veure la realitat d'una altra manera. Va ser capaç de deixar-ho tot, sortir de la seva zona de confort i anar a ajudar els altres. Va saber trobar l'equilibri entre la seva passió i les seves aspiracions i ajuntar-les per ensenyar-nos a nosaltres tot el que ha après. Ell també mossega i deixa una empremta per sempre. (Sagrat Cor Sarrià. Lucía Boned i Carlota Pigibert )