Des del departament de Pastoral de la FECC entenem que la bona relació amb tots els agents educatius és primordial, més encara si es tracta d'entitats de titularitat vinculades amb l'Església. Per això hem fet aquesta entrevista al President del MCECC (Moviment de Centres d'Esplai Cristians Catalans) vinculat a la Fundació Pere Tarrés, Xavier Nus i Garrell.
Xavi Nus i GarrellVaig estudiar una
enginyeria, i sempre he dit que he fet dos carreres paral.leles l’Esplai i la
carrera universitaria. He estat monitor al Centre d’Esplai Apassomi de les
Borges Blanques, sóc un apassionant de l’educació en lleure. Actualment sóc el
president del MCECC
El MCECC es sol vincular a "centres d'esplais parroquials", però també hi ha centres d'educació en el lleure vinculats a centres d'educació reglada, les escoles, quin pes tenen aquests en el MCECC?
El Moviment de
Centres d’Esplai Cristians Catalans (MCECC) és una federació de centres
d’educació en el lleure presents a les diferents diòcesis catalanes i també a
Mallorca i Menorca. Amb un bagatge de més de 60 anys d’experiència, agrupa més
de 200 centres. Els centres d'esplai del MCECC acullen uns 25.000 infants,
adolescents i joves, gràcies a la tasca educativa i voluntària d’uns 4.500
monitors i monitores.
El
model de centre d’esplai que defensem, i que és majoritari al Moviment, és
aquell que está arrelat a una comunitat que l’acull i comparteix el seu projecte.
Majoritament aquests estant vinculats a parròquies, si que en els últims temps
hem sumat algunes realitats d’escoles cristianes i altres que ens són més
històriques, podriem dir que entre 20-25 centres estant vinculats a escoles.
Quins efectes positius té que un centre d'esplai d'una escola es vinculi al MCECC, tant per l'escola com per al MCECC mateix?
El
MCECC treballa amb i per als esplais partint, sempre, d’una proposta educativa
compartida. Els dóna suport, els assessora i els acompanya en el seu dia a dia
en aspectes tècnics de gestió (tramitacions legals, recursos econòmics,..), en
la seva acció educativa (formació, publicacions) i generant xarxa i capital social
(proposant trobades i activitats o exercint un rol de representació i
intermediació). En definitiva, la seva funció és servir en tot allò que millori la qualitat
de les activitats dels centres d'esplai i el seu funcionament com a entitats
juvenils i voluntàries arrelades al seu
entorn més inmediat, en aquest cas l’escola.
Des
del MCECC acompanyem els centres, conjuntament amb la seva Comunitat de
referencia, en aquest cas l’Escola, a realitzar una intervención educativa per
ajudar a viure una experiencia de temps de lleure amb sentit a través de:
- La promoció de l’educació en el lleure des d’una visió
integral de la persona.
- La transformació en
instruments d’acció pastoral, al servei de l’Església, per transmetre els
valors de l’humanisme cristià.
- La potenciació de l’associacionisme infantil, juvenil i del
voluntariat.
- La consciència de pertànyer
a un Moviment català, arrelat en el
nostre país, amb voluntat de creixement.
- La transformació del nostre
entorn des de la pròpia acció i a partir del compromís i la responsabilitat.
Als
monitors/es dels centres i a l’Escola, la seva entitat titular, tindran un
ventall de recursos que ofereix la federació, i tindran la possibilitat de
sumar a un Moviment on compartir inquietuts i generant aprenentatges
conjuntament.
Ens podries citar alguns exemples de col·laboració positiva entre institucions educatives i el MCECC?
Actualment tenim centres d’Esplai al MCECC que pertanyen a les
Escoles Cristianes vinculades als Jesuïtes, Escolapis, Lestonnac, FEDAC, la
Salle,… El MCECC els permet generat una xarxa amb altres realitats de lleure
del seu entorn més immediat (barri, poble, ciutat) i a nivell general de
Moviment, sumant i construïnt plegats mantenin el carisma de cada realitat i a
la vegada ajuden al Moviment a creixer en pluralitat i diversitat compartint
l’objectiu comú de l’educació en el lleure de qualitat.
Concretament, què implicaria per a una escola que té activitat en el lleure el plantejar-se l'opció d'incorporar-se al MECC?
Formar part d’una
federació o moviment comporta uns drets i un deures. Com a deures demanem la
participació i implicació dels equips de monitors/es i els responsables a la
seva realitat territorial més propera i a l’assamblea general del moviment,
actualització de les dades,… I si que permet accedir a un seguit d’ajudes,
recursos, descomptes amb formació,… Alguns tràmits depenen del tamany del
centre la seva localització, si algú está interessant us animaría a contactar
amb el Moviment
Si creus que cal afegir alguna altra pregunta... cap problema!
Voldria
afegir la importancia del treball conjunt entre l’educació formal i l’educació
no formal, són un complement idoni. Cal fer una mirada 360 a l’educació dels
infants i joves, voldria animar aquelles escoles que no disposin d’una realitat
d’educació en lleure la poguessin generar, ens oferim acompanyar-vos.
En
un centre d’esplai es treballa amb la voluntat de ser un servei per a la
comunitat més propera (famílies, parròquia, escola, barri, població…), amb
l’objectiu d’educar infants i joves per aconseguir que creixin com a persones
des d’una perspectiva integral que té en compte el compromís social amb
l’entorn.
Els
qui fan possible l’acció educativa del centre d’esplai són els monitors i
monitores que, des del voluntariat i amb el seu compromís, esdevenen referents positius
per als infants i joves amb els qui comparteixen l’experiència de l’esplai. Els
monitors i monitores són, majoritàriament, joves d’entre 18 i 25 anys i aquest
perfil els fa propers a les necessitats i inquietuds dels protagonistes de
l’esplai: els infants, els adolescents i els joves!
I
si tenim ja un centre d’Esplai, animar-vos a formar part d’un Moviment on poder compartir i sumar plegats
en aquesta tasca educativa. Podreu trobar més informació a www.peretarres.org/mcecc