Blog del Departament de Pastoral de l'Escola Cristiana

Consulteu les condicions del curs a Banc Sabadell.

Benvinguts al blog del Departament de Pastoral de la FECC (Fundació Escola Cristiana de Catalunya).


Aquí hi trobareu l'actualitat de recursos, informacions i reflexions referents a l'àmbit de la pastoral educativa de l'Escola Cristiana a Catalunya. Trobareu més material endreçat de forma temàtica a "Vivit. Portal de pastoral educativa".



dimarts, 16 de febrer del 2021

PDA, l’agenda quaresmal escolar

D’acord, les sigles PDA poden equivaldre a moltes coses, com ara les paraules angleses Personal Digital Assistant, que eren aquells exitosos microordinadors a mode d’agenda electrònica extingits amb l’arribada dels telèfons intel·ligents. La PDA escolar d’avui ens remetria a tres accions pròpies de l’agenda cristiana i la quaresma: Pregària, Dejuni, Almoina. Potser poden resultar paraules estranyes a bona part de la comunitat educativa, així que anem a desgranar-les per implementar-les en l’agenda del quotidià quaresmal.

La pregària és l’obertura de l’ésser a Aquell qui és la Vida. Ja la filòsofa Simone Weil afirmava que «La clau d'una concepció cristiana dels estudis és que la pregària està feta d'atenció». Segons ella, estar atenta a un problema de matemàtiques o a l’estructura i sentit d’un poema és  pregària perquè implica la sortida d’un mateix vers quelcom que transcendeix la persona, semblant a l’orientació vers la llum del gira-sol. Treballar la pregària a l’escola per quaresma és capacitar a l’alumne per a l’escolta atenta, sortir d’ell mateix, albirar la llum d’un Déu que es dóna.

L’atenció demana silenciar estómacs que ens fan estar delerosos d’altres coses i ens condueix a la segona paraula de l’agenda quaresmal, el dejuni. L’escola també ha d’educar, a contracorrent, per saber-nos estar d’allò que no és essencial, és a dir, donar lucidesa als alumnes per identificar què és un accessori o un a mitjà i no caure així en la idolatrització d’imatges mentals o objectes.

Com bé recorda el text d’Isaïes, el dejuni, per ell mateix, sense atenció vers qui pateix, no “llueix” als ulls de Déu (Is 58, 3-12). Per això la tercera paraula de l’agenda quaresmal és l’almoina, que podem entendre com pràctica de caritat envers els més dissortats del planeta. Potser, així com vinculem el Nadal amb la campanya de recollida d’aliments, no és una mala idea vincular també la pràctica solidaria de l’escola – apadrinaments, campanyes amb ONGD’s, etc. – a aquest temps de quaresma.