D’acord, les sigles PDA poden equivaldre a moltes coses, com ara les paraules angleses Personal Digital Assistant, que eren aquells exitosos microordinadors a mode d’agenda electrònica extingits amb l’arribada dels telèfons intel·ligents. La PDA escolar d’avui ens remetria a tres accions pròpies de l’agenda cristiana i la quaresma: Pregària, Dejuni, Almoina. Potser poden resultar paraules estranyes a bona part de la comunitat educativa, així que anem a desgranar-les per implementar-les en l’agenda del quotidià quaresmal.
La pregària és l’obertura de l’ésser a
Aquell qui és la Vida. Ja la filòsofa Simone Weil afirmava que «La clau d'una
concepció cristiana dels estudis és que la pregària està feta d'atenció».
Segons ella, estar atenta a un problema de matemàtiques o a l’estructura i
sentit d’un poema és pregària perquè
implica la sortida d’un mateix vers quelcom que transcendeix la persona,
semblant a l’orientació vers la llum del gira-sol. Treballar la pregària a l’escola
per quaresma és capacitar a l’alumne per a l’escolta atenta, sortir d’ell
mateix, albirar la llum d’un Déu que es dóna.
L’atenció demana silenciar estómacs que
ens fan estar delerosos d’altres coses i ens condueix a la segona paraula de l’agenda
quaresmal, el dejuni. L’escola també ha d’educar, a contracorrent, per saber-nos
estar d’allò que no és essencial, és a dir, donar lucidesa als alumnes per identificar
què és un accessori o un a mitjà i no caure així en la idolatrització d’imatges
mentals o objectes.