El projecte d'interioritat de les escoles de La Salle rep el nom de "Hara". Des de La Salle - La Seu d'Urgell i La Salle - Figueres ens han fet arribar dues bones pràctiques per compartir en les trobades territorials de caps de pastoral "co[n]VID[A] 2021".
"HARA" pels alumnes de primària (extraescolar)
(Albert Martí. La Salle - La Seu d'Urgell)
Volem ajudar als alumnes a ser cada cop més reflexius, a optar amb criteris
ètics, a superar una lectura anecdòtica de la realitat i llegir-la des d’un
vessant més profund, a ser capaços d’integrar el silenci en les seves vides, a
conrear una interioritat que els mogui al compromís. I treballem per
aconseguir-ho mitjançant el projecte HARA.
El terme ve del japonès, fa referència a un punt energètic situat dos dits per
sobre del melic i per a la cultura oriental és sinònim de centre vital. Els
continguts essencials de l’educació de la interioritat són el treball corporal,
la integració emocional i l’obertura a la transcendència:
El treball corporal: A través de diferents tècniques corporals com la
respiració conscient, la relaxació o el treball de la veu, ens permet prendre
consciència d’allò més íntim de nosaltres mateixos, ens possibilita viure amb
més serenitat en el moment present, ens concedeix l’oportunitat de
comunicar-nos amb major calidesa amb tots els que ens envolten i ens facilita
la trobada amb el jo profund.
La integració emocional: Els jocs, les dinàmiques, el diàleg, l’expressió
plàstica o la música, són eines que permeten l’auto coneixement i el
descobriment de l’altre. Aprenem a expressar els nostres sentiments, les
nostres emocions. Aprenem a compartir els nostres dubtes i les nostres pors.
Valorem els nostres potencials i acceptem les nostres mancances.
Obertura a la transcendència: Partint d’experiències de silenci, d’admiració
estètica, del treball sobre la curiositat, el misteri, la meditació… intentem
conduir els nens i nenes, adolescents i joves cap a l’obertura a la
transcendència. D’una banda, acompanyem experiències humanes com l’enamorament,
el dolor per la pèrdua, la solidaritat. Per altra banda, intentem apropar els
alumnes a l’experiència de l’Absolut.
"HARA" Nadalenc.
(Montse Moreno. La Salle - Figueres)
És una visualització d'un conte de Nadal llegit pel mestre davant d'un
escenari nadalenc prèviament preparat.
Es tracta d'entrar a l'espai ja adeqüat per fer l'activitat amb una música de
fons relaxant i anar entrant lentament i amb silenci , un darrera l'altre, i
anar-se seient al voltant de l'escenari
on hi ha muntada l'escena del naixement
amb algun valor al voltant.
Es preparen i es donen fotocopiats diferents contes relacionats amb el Nadal ,
tres o quatre per cicle, per què cada professor estigui còmode llegint-lo
mentre els alumnes estan asseguts o estirats al terra sobre unes màrfegues ja
col.locades al voltant també.
Un cop llegit el conte es deixa un moment per anar prenent consciència del que
estem fent i es demana voluntàriament com s'han sentit, què han pensat mentre
escoltàven el conte, quin sentiment han tingut....