Blog del Departament de Pastoral de l'Escola Cristiana

Consulteu les condicions del curs a Banc Sabadell.

Benvinguts al blog del Departament de Pastoral de la FECC (Fundació Escola Cristiana de Catalunya).


Aquí hi trobareu l'actualitat de recursos, informacions i reflexions referents a l'àmbit de la pastoral educativa de l'Escola Cristiana a Catalunya. Trobareu més material endreçat de forma temàtica a "Vivit. Portal de pastoral educativa".



diumenge, 24 de gener del 2021

"Hara", dos exemples de bones pràctiques del projecte d'interioritat de La Salle

El projecte d'interioritat de les escoles de La Salle rep el nom de "Hara". Des de La Salle - La Seu d'Urgell i La Salle - Figueres ens han fet arribar dues bones pràctiques per compartir en les trobades territorials de caps de pastoral "co[n]VID[A] 2021". 

"HARA" pels alumnes de primària (extraescolar)

(Albert Martí. La Salle - La Seu d'Urgell)

Volem ajudar als alumnes a ser cada cop més reflexius, a optar amb criteris ètics, a superar una lectura anecdòtica de la realitat i llegir-la des d’un vessant més profund, a ser capaços d’integrar el silenci en les seves vides, a conrear una interioritat que els mogui al compromís. I treballem per aconseguir-ho mitjançant el projecte HARA.

El terme ve del japonès, fa referència a un punt energètic situat dos dits per sobre del melic i per a la cultura oriental és sinònim de centre vital. Els continguts essencials de l’educació de la interioritat són el treball corporal, la integració emocional i l’obertura a la transcendència:

El treball corporal: A través de diferents tècniques corporals  com la respiració conscient, la relaxació o el treball de la veu, ens permet prendre consciència d’allò més íntim de nosaltres mateixos, ens possibilita viure amb més serenitat en el moment present, ens concedeix l’oportunitat de comunicar-nos amb major calidesa amb tots els que ens envolten i ens facilita la trobada amb el jo profund.
 
La integració emocional: Els jocs, les dinàmiques, el diàleg, l’expressió plàstica o la música, són eines que permeten l’auto coneixement i el descobriment de l’altre. Aprenem a expressar els nostres sentiments, les nostres emocions. Aprenem a compartir els nostres dubtes i les nostres pors. Valorem els nostres potencials i acceptem les nostres mancances.

Obertura a la transcendència: Partint d’experiències de silenci, d’admiració estètica, del treball sobre la curiositat, el misteri, la meditació… intentem conduir els nens i nenes, adolescents i joves cap a l’obertura a la transcendència. D’una banda, acompanyem experiències humanes com l’enamorament, el dolor per la pèrdua, la solidaritat. Per altra banda, intentem apropar els alumnes a l’experiència de l’Absolut. 



"HARA" Nadalenc.

(Montse Moreno. La Salle - Figueres)

És una visualització d'un conte de Nadal llegit pel mestre davant d'un escenari nadalenc prèviament preparat.
Es tracta d'entrar a l'espai ja adeqüat per fer l'activitat amb una música de fons relaxant i anar entrant lentament i amb silenci , un darrera l'altre, i anar-se seient al voltant de l'escenari  on hi ha muntada l'escena del naixement  amb algun valor al voltant.


Es preparen i es donen fotocopiats diferents contes relacionats amb el Nadal , tres o quatre per cicle, per què cada professor estigui còmode llegint-lo mentre els alumnes estan asseguts o estirats al terra sobre unes màrfegues ja col.locades al voltant també.


Un cop llegit el conte es deixa un moment per anar prenent consciència del que estem fent i es demana voluntàriament com s'han sentit, què han pensat mentre escoltàven el conte, quin sentiment han tingut....